- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

onsdag den 7. maj 2014

Paleobrød

Paleobrød, nøddebrød eller stenalderbrød. Kært brød har mange navne. Det er ikke fordi, jeg er blevet tilhænger af paleodiæten. Alligevel synes jeg, at dette brød er ret svært at komme uden om. Simpelthen fordi det smager fantastisk godt. Nødder er desværre ikke det billigste i verden, men dette brød er det bestemt værd. Det er utrolig lækkert til et godt ostebord eller bare som en hurtig snack. Hvis man skulle have lyst til det, kan det også godt erstatte rugbrødet i madpakken. Første gang jeg lavede det, blev jeg faktisk ret overrasket over, hvor meget det mindede om rugbrød. Det kan nu ikke helt erstatte rugbrød for mig, men det kommer tæt på. Brødet er virkelig nemt at lave og holder sig lækkert i cirka en uges tid.

Opskrift (ca. 1 kg. brød)
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
150 g solsikkekerner
150 g mandler
150 g græskarkerner
125 g hasselnøddekerner
5 æg
1 dl olie
5 tsk salt

Tænd ovnen på 160°. Jeg plejer at starte med at riste hasselnødder, mandler og græskarkerner på en varm pande med salt. Det er fordi jeg synes den ristede nøddesmag er virkelig lækker. Hvis man ikke bryder sig om det kan man bare lade være. Brødet er stadig enormt lækkert selv om man ikke gør det.

Slå æggene ud i en skål og pisk dem sammen. Kom olien i skålen og rør det rundt. Herefter tilsættes alle nødderne og saltet. Bland det hele godt sammen og kom det i en rugbrødsform. Jeg plejer at bruge en to liters form, men man kan også godt bruge en 1 liters. Bag brødet i den varme ovn i cirka en time. 

1 kommentar:

  1. Hej Elin.

    Vi er glade for, at du finder vores opskrifter af høj kvalitet og er glade for opmærksomheden.
    Med hensyn til optagelse på 'Findeopskrifter' så vil jeg henvise dig til vores indlæg:

    http://spisekammer.blogspot.dk/2012/10/findeopskrifterdk-et-strkt-vanedannende.html

    Venlig hilsen
    Lynne Gilberg

    SvarSlet