- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 6. juni 2013

Chilensk suppe


Denne suppe skulle egentlig have været en stuvning, men heldigvis smagte den også rigtig godt som suppe. Hvis man gerne vil have den som stuvning så bare tilsæt lidt mindre vand. Suppen vi fik lavet, var rigtig dejlig på en lidt kold sommer aften. Den har lidt varme og en let røget smag fra den røgede paprika, der adskiller den fra andre supper jeg har smagt. Den er lavet over en porotos granados, en traditionel chilensk stuvning, men med lidt andre ingredienser.


Opskrift:
1 hakket løg
2 fed hvidløg, finthakkede
2 spsk. rapsolie
1 tsk. røget paprika
frisk oregano
100 g. limabønner fra dåse eller udblødte.
1 l. grønsagsbouillon
4-5 gulerødder skåret i mindre stykker
200 g grønne bønner
1 ½ dl. majs
100 g østershatte
Salt og peber

Varm olien i en tykbundet gryde og svits løg sammen med hvidløg i ca. 10 min. tilsæt røget paprika og svits i yderligere 1 min.
Hvis du bruger tørre bønner, skal de opblødte bønner tilsættes nu sammen med bouillonen. Lad det koge op og skru derefter ned for varmen og lad det simre i ca. 45 min til bønnerne er møre. Hvis du bruger bønner på dåse så tilsæt dem sammen med gulerødderne og lad dem simre i ca. 10 min.
Skær østershattene i mindre stykker og steg dem på en varm pande. Inden de puttes i suppen sammen med bønner og majs. Lad dem koge i ca. 5 min. Sag til med salt og peber samt frisk oregano. Server med creme fraiche og evt. med lidt chili.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar