- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 22. februar 2013

Spiring af linser


Jeg har opdaget en ny ting. Spiring. Tænk sig, at en pose tørre linser, bønner, solsikkekerner eller brune ris kan spire og transformere sig til en helt anden ingrediens. Smagen ændres betydeligt og vores evne til at optage næringsstofferne stiger markant. Det er altså både sundt og sjovt. Desuden har det bragt et tidligt forår til min vindueskarm, der nu har glas med grønne spirer stående. Processen er enkel, men kræver at man er hjemme til at passe den. De skal nemlig skylles grundigt et par gange om dagen, men det kommer vi til.
Jeg har altid været glad for bønnespirer og disse spirerede linser smager næsten lige som dem. Hver bælgfrugt har sin smag, tørret som spiret og det gælder bare om at udnytte de forskellige smagsnuancer. 
Fremgangsmåde:
Dæk linserne med vand i et døgn. De vokser rigtig meget, så man skal lave mindre end man lige regner med. Jeg satte ca. ½ dl. linser i blød og jeg fik to hele 500 ml. glas færdigspirede linser ud af dem. 

Linserne lagt i blød.
Efter et døgns tid skylles linserne grundigt. Jeg kunne allerede se små hvide rødder titte frem på dette tidspunkt. Jeg fordelte linserne i to syltetøjsglas og bankede små huller i lågene, så de kan få ilt. Man kan med fordel bruge stormasket ostelærred, så kan man skylle dem uden at skulle have låget af, men jeg havde altså ikke noget, så jeg improviserede.
Efter et døgn i blød er der allerede sket meget.
I dette stadie skal linserne skylles i rent koldt vand to gange om dagen. Dette gøres for at undgå at de bliver slimede og så de ikke tørrer ud. Hvis man oplever, at de bliver slimede allivel, så skal de bare skylle ekstra grundigt. Dræn vandet fra igen bagefter og stil dem i en solbeskinnet vindueskarm.
Her har linserne spiret i 3 dage.
Denne proces gentages over de næste par dage, indtil linserne er spiret så meget man ønsker. Smag på dem undervejs, for de ændre smag alt efter hvor meget de er spiret. Jeg gav dem 4 dage og de nåede lige at sætte de første spæde grønne blade. Når de er klar, skylles de en sidste gang og puttes i lufttætte bøtter og kan nu opbevares en uges tid på køl. De er super lækre som et sprødt islæt i en sandwich, oven på en spegepølsemad, i en stirfry eller i salater. De får en dejligt sprød nøddeagtig smag. Jeg kommer i hvert fald til at til at have en eller anden form for spire i vindueskarmen og i køleskabet fra nu af. Næste portion ser allerede sat i blød. Denne gang prøver jeg med hvide bønner. God spiring. 
Det endelige resultat. Spirene er vokset ud af glasset.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar