- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 15. april 2012

Grundopskrift på kagecreme


Det er faktisk overraskende nemt at lave sin egen kagecreme. Jeg skal dog ikke være mere frelst end at indrømme at jeg godt i en snæver vending kan finde på at bruge cremepulver, men jeg foretrækker at lave den selv. Både fordi jeg kan få den præcis som jeg gerne vil have, og så fordi jeg egentlig synes den opskrift er så nem at det næsten er fjollet at bruge pulver.

Opskrift
4½ dl. Sødmælk
1½ dl piskefløde
100 g sukker
4 æggeblommer
1 vanillestang
3 spsk. Maizena

Start med at flække vanillestangen og at skrabe kornene ud. Kom mælken i en gryde sammen med vanillestangen uden kornene og varm det langsomt op. Mas vanillekornene sammen med lidt sukker for at de bliver skilt ad. Kom dem herefter i en skål med æggeblommerne, resten af sukkeret, fløden og maizena. Rør det godt sammen til en ensartet masse. Når mælken koger kommes den over i æggeblandingen, mens der røres godt. Herefter kommes det hele tilbage i gryden og der omrøres mens det koges op. Når cremen er kogt op overføres den til en skål og der lægges film helt ned over den så man undgår skindet på cremen. Sæt den til afkøling, hvorefter den er klar til brug.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar