- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 15. april 2012

Grundopskrift lyse lagkagebunde


De her lagkagebunde er lette, luftige og har en vidunderligsmag af vanille. De tager ikke ret lang tid at lave og slår efter min mening dem man køber i supermarkeder med en ganske lang distance.


Opskrift
6 æg
250 g. sukker
180 g. mel
1½ tsk. bagepulver
2 tsk. Vanillepulver eller sukker

Start med at dele æggene i blommer og hvider. Hviderne piskes stive og sukkeret tilsættes lidt efter lidt. Pisk herefter æggeblommerne i. De tørre ingredienser blandes og sigtes i æggehvideblandingen og det hele vendes forsigtigt sammen. Det er vigtigt ikke at så slået luften ud af det.
Kom det i en forberedt springform, der er smurt med lidt smør. Jeg plejer at bruge en på 28 cm. Bag dem i ovnen ved 180° i 20 – 25 minutter. Bagetiden kan være afhængig af størrelsen på din form og varmen i din ovn. Så første gang du laver dem skal du være opmærksom på dem.
Når de er kølet af deles de i 3 og er nu klar til at fyldes.

12 kommentarer:

  1. Hej Ulrik.
    Fik lavet dine bunde her, men synes ikke de blev så høje, var flot høj og brun da den kom ud, men faldt sammen.....
    Synes dine bunde ser så tykke ud på kagebilledet.
    Men smagne fejler jo intet :)
    Mvh Sarah

    SvarSlet
  2. Hej Sarah
    det er jeg ked af at høre. Mit bedste bud er at du giver dem lidt længere næste gang. Mine plejer ikke at falde sammen og bliver ret høje. Omkring 8 centimeter i afkølet form. De skal føles som meget fast skumgummi vil jeg betegne det som. Jeg håber meget du har mod på at prøve dem igen ved lejlighed. Det var i det mindste godt at du kunne lide smagen. Jeg håber ellers dit bageprojekt går godt og at din oldemor bliver glad for kagerne.
    Mvh
    Ulrik

    SvarSlet
  3. Hej Ulrik.
    Jamen du kan tro jeg har mod på at prøve igen og forsøg nummer 2 er lige nu i ovnen, så er soændt på hvordan de bliver :)

    Mvh Sarah

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah,
      jeg håber det gik bedre i anden omgang og at din oldemor kunne lide kagerne.
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet
  4. Hej Ulrik.
    Jeg gav dem lidt længere i ovnen og det blev bedre, skal da lige øve mig på at skære den i 3 dele :).
    Men kagen smagte intet mindre end fantastisk, omend den ikke blev helt så fin som din, men øvelse gør jo mester.....:)
    Men fremover tror jeg vist at det bliver hjemmebagte lagkagebunde i mine lagkager. Tak for endnu en god opskrift.

    Mvh Sarah

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah,
      Jeg er rigtig glad for at høre at det gik bedre. Og ja, det er bare at øve sig. I forhold til at dele dem i 3 kan du evt overveje at investere i en drejeplade fra Ikea. De koster omkring 39 kroner og er en rund træplade på kuglelejer. Så kan man dreje kagen rundt mens man skærer i den. Jeg bruger sådan en både når jeg skærer kager ud og når jeg pynter kager. De gør virkelig en verden til forskel.
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet
  5. Hej Ulrik.
    Så fik jeg endnu engang lavet din Othello, og denne gang noget pænere end til oldemor ;o)
    Og med lidt prøven frem og tilbage, er det endelig lykkedes mig at få styr på de bunde, så jeg nu kan få 3 flotte bunde ud af den :) Og må sige, at jeg nok ikke kommer til at købe lagkagebunde mere, sikke en verden til forskel...

    Mvh Sarah

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah
      det er jeg rigtig glad for at høre. Det er dejligt at du har fået styr på bundene. Skulle de bare have lidt længere i ovnen eller har du gjort noget andet?
      Jeg havde præcis samme oplevelse som dig da jeg begyndte at lave dem selv. Jeg synes det var så nemt og at resultatet blev så meget bedre at jeg slet ikke kunne få mig selv til at købe de færdige bunde igen. Og så kan jeg rigtig godt lide at jeg kan variere dem så de passer præcis til den kage jeg gerne vil lave.
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet
  6. Hej Ulrik.
    Ja jeg gav dem længere tid i ovnen, men samtiddig kom jeg dem også i en mindre springform. Det gjorde at jeg nu nemt kunne få 3 bunde ud af det :)
    Næste gang (når mellemste skud på stammen bliver 4 til juni), vil jeg prøve at lave dem som chokolade bunde til vores lagkage....

    Mvh Sarah

    SvarSlet
  7. Så fik jeg også bagt bundene. Og de er perfekte efter 10 min ekstra bage tid.. Tak foropskriften mvh lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      det er jeg rigtig glad for at høre. Man skal lige finde ud af hvordan opskriften passer til ens egen ovn. Min varmer åbenbart meget :).
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet
  8. Hej Ulrik
    Det er en god opskrift, som jeg efterhånden har brugt mange gange.
    For mig passer tid og temperatur perfekt, når jeg sætter ovnen på varmluft.
    Mvh. Marianne

    SvarSlet